Arbeidspraktijk
Het omzetverloop van onze activiteiten is over het algemeen grillig: het is bij Saan vaak hollen of stilstaan. Industriële Verhuizingen heeft te maken met grote pieken in de personeelsbezetting als er grote verhuisprojecten worden uitgevoerd, terwijl andere weken relatief veel medewerkers op de bank zitten. Bij Kraanverhuur zijn er wat minder grote pieken en dalen, maar door onwerkbaar weer, de bouwvakperiode en andere vakanties is de bezetting van materieel en medewerkers zeker niet constant te noemen. Bij Saan Trucking geldt dit uiteraard ook: lopen er grote shows en tours dan worden alle zeilen bijgezet en komen we medewerkers tekort, is het seizoen daarvoor voorbij, dan zitten chauffeurs veel langer thuis. Bovendien zijn we werkzaam in conjunctuur-gevoelige markten. Om op een goede manier in te kunnen blijven spelen op de vraag vanuit onze markten, maar tegelijkertijd optimaal financieel resultaat te behalen, is er bij Saan grote behoefte aan flexibiliteit. Het is noodzakelijk om snel over extra mensen en middelen te kunnen beschikken wanneer dat nodig is, maar daarbij is natuurlijk kwaliteit van de inhuur een belangrijk aandachtspunt.
Personeelswerving
Waar we in 2019 nog te maken hadden met de uitdaging om nieuwe medewerkers aan ons te binden, was dit in 2020 opeens volledig anders. Door de Corona-crisis daalde onze omzet onmiddellijk naar een structureel lager niveau en moesten we maatregelen nemen om de verliezen te beperken. Dat betekende dat we al vroeg in het jaar kritisch moesten kijken naar de personeelsbezetting. Contracten werden niet verlengd, medewerkers die bij Saan weggingen niet vervangen. Bij Saan Trucking vielen voor de zomerperiode al de eerste gedwongen ontslagen onder de Roemeense chauffeurs en werd afscheid genomen van een lead driver en een management assistente. Eind van het jaar voerden wij een reorganisatie door op de Nederlandse vestigingen. Daarbij vervielen voornamelijk ondersteunende commerciële functies en functies op stafafdelingen. Er waren wel nog een aantal operationele functies vacant die niet eenvoudig in te vullen bleken, zoals die van monteur bij de Technische Dienst, Logistiek adviseur Bouwlogistiek en Allround kraanmachinist. Voor deze specifieke functies zijn we er deels in geslaagd om ze in 2020 te vervullen.
Arbeidsovereenkomsten en beloning
Wij zijn aangesloten bij de cao voor Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Deze cao volgen wij nauwgezet en daar bovenop kent Saan nog een aantal extra regelingen voor medewerkers. Wij houden ons aan de cao en wet- en regelgeving bij het afsluiten en ontbinden van arbeidscontracten, zowel voor vaste medewerkers als voor ZZP-ers of flexibele arbeidskrachten.
Privacy - AVG
In mei 2018 trad de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking die de Wet Bescherming Persoonsgegevens vervangt. De AVG is een Europese privacywet die bepaalt hoe organisaties met persoonsgegevens om moeten gaan. Tevens zijn regels rond datalekken aangescherpt. Saan heeft naar aanleiding van de nieuwe privacywetgeving per 24 mei 2018 haar Algemene Voorwaarden aangepast. Daarnaast is een privacystatement geformuleerd dat te vinden is op www.saan.nl. In 2020 zijn er binnen Saan geen incidenten geweest waarbij de bescherming van persoonsgegevens in gevaar is gekomen.
Ondernemingsraad en sociale dialoog
De Ondernemingsraad van Saan speelt een actieve rol in de dialoog tussen medewerkers en directie. De verstandhouding tussen directie en Ondernemingsraad is goed. De Ondernemingsraad van Saan was in 2020 nauw betrokken bij het reorganisatietraject. Zij heeft daar een zeer constructieve rol in gespeeld en uiteindelijk een positief advies afgegeven. De Ondernemingsraad heeft daarbij ondersteuning gekregen van een extern adviseur. De organisatiestructuur van Saan is plat en de lijnen kort. De communicatie binnen het bedrijf verloopt voor een groot deel digitaal, maar er is ook veel persoonlijk contact. De operationele medewerkers zijn voorzien van een smartphone en maken gebruik van een Saan-app bij hun dagelijkse werkzaamheden. Saanwijzer, de digitale leeromgeving en bibliotheek staat tot hun beschikking voor het maken van veiligheidstoolboxen en andere leertrajecten en het raadplegen en downloaden van voor hen relevante bedrijfsdocumenten en formulieren. Dringende of organisatorische zaken worden gecommuniceerd via e-mail. Op de vestigingen hangen verder beeldschermen om zaken extra onder de aandacht te brengen en een aantal keer per jaar verschijnt er een digitale nieuwsbrief of het personeelsmagazine voor de medewerkers. Binnen Saan heerst een toegankelijke bedrijfscultuur. Naast jaarlijkse functioneringsgesprekken, tussentijdse gesprekken en werkoverleggen, bijeenkomsten en vergaderingen op verschillende niveaus zijn er veel informele persoonlijke contactmomenten tussen leidinggevenden en medewerkers en tussen medewerkers onderling.
Corona-maatregelen
Saan volgde vanaf het begin af aan de RIVM-richtlijnen nauwgezet en heeft getracht een werkklimaat met zo min mogelijk risico op besmetting te verschaffen.
Gezondheid en veiligheid
Saan opereert in de relatief risicovolle sectoren bouw, transport en industrie. En ondanks dat wij continu investeren in beter en veiliger hulpmaterieel blijft een deel van de beroepen binnen ons bedrijf lichamelijk belastend. Om langdurige uitval van collega’s te voorkomen ligt de aandacht tegenwoordig vooral op preventie. De analyse van gevaarlijke situaties en ongevallen, de ziekteverzuimrapportages en de adviezen van onze bedrijfsarts vormen de basis voor preventieve maatregelen. Dit gebeurt in de vorm van:
- Opleidingen en cursussen (bijvoorbeeld VCA-opleidingen voor al onze medewerkers, cursussen fysieke belasting, toolboxen over tillen, werken op hoogte etc.)
- Investeringen in hulpmateriaal en materieel om werkzaamheden veiliger of minder zwaar te maken.
- Loopbaanbegeleiding van medewerkers, waarbij we samen bekijken hoe zij het best inzetbaar blijven tot hun pensioengerechtigde leeftijd. Onze medewerkers zijn VCA-gecertificeerd en in het bezit van de benodigde vakdiploma’s en certificaten. Zij zijn in staat om onze opdrachten op een veilige en verantwoorde wijze uit te voeren. Wij vertrouwen op hun oordeel en stimuleren hen om incidenten en gevaarlijke situaties te melden en actief met verbeterpunten te komen.
Corona-maatregelen
Als het gaat om gezondheid en veiligheid kwam daar in 2020 een wel heel bijzonder risico bij: de kans op besmetting met Corona. Sinds de uitbraak van het virus begin van het jaar, kozen wij er als bedrijf voor om de maatregelen en voorschriften van het RIVM en de overheid nauwgezet te volgen. Wij hebben veel gecommuniceerd om de maatregelen onder de aandacht te brengen van onze medewerkers en verder getracht een zo veilig mogelijk werkklimaat te verschaffen door:
- Kantoormedewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken en online te vergaderen;
- Kantoorruimtes, kantines en vergaderzalen zo in te richten dat het eenvoudiger is afstand van elkaar te houden;
- Schoonmaak van onze vestigingen en voertuigen te intensiveren;
- Schoonmaakmiddelen, desinfectiemiddelen, mondkapjes, schoonmaakdoekjes en handschoenen ter beschikking te stellen;
- Extra busjes / auto’s in te zetten om medewerkers naar opdrachten te vervoeren.
Al met al viel het aantal besmettingen in 2020 gelukkig mee. Helaas werden er wel twee medewerkers opgenomen in het ziekenhuis. De ene collega herstelde goed en ging na enkele maanden weer volledig aan het werk, de andere collega is tot onze spijt overleden. Een zwarte dag voor zijn familie, vrienden en zijn collega’s.
Persoonlijke ontwikkeling en training
Vanuit code 95 volgen onze operationele medewerkers verplichte bijscholing. Een deel hiervan werd in 2019 in grotere groepen in eigen huis verzorgd. Zo konden we rustiger tijden qua werkaanbod invullen met bijscholing. Daarnaast stimuleren we onze medewerkers ook niet-verplichte bijscholing te volgen en andere trainingen en opleidingen te doen. Wij vinden persoonlijke ontwikkeling belangrijk, zowel voor de operationele collega's als de collega's op kantoor. Wij bieden hen graag kansen om zichzelf binnen, of uiteindelijk buiten, ons bedrijf verder te ontwikkelen en persoonlijk door te groeien. Naast leerling machinisten en industrieel verhuizers die hun TCVT certificaten voor mobiele telekraan, torenkraan, autolaadkraan of hijsbegeleider volgden, behaalden een aantal collega’s hun C rijbewijs of hun E achter C rijbewijs. Verder volgde een medewerker de opleiding tot Meewerkend voorman en startte een collega met het vervolg daarop: de opleiding Uitvoerder Verticale en Horizontale Transportprojecten (UVHTP).